Menu Sluiten

Historiek & anekdotes

Uitvaartonderneming BOUVY is van vader op zoon gevestigd in Elsene en kent al een lange traditie in een vak dat in zijn huidige vorm nog niet zo lang bestaat als men zou denken.

René Bouvy is begin vorige eeuw begonnen met een uitvaartdienst voor enkele klanten. Al snel werden ook kisten aan huis geleverd en rouwkapellen opgezet in de woning van de overledene.

Zijn zoon Henri Bouvy vestigt zich in 1953 nog steeds in Elsene in de nummers 22-24 van de Gustave Biotstraat. Hij is schrijnwerker van opleiding en legt zich toe op de fabricage van doodskisten. Hij zet de activiteit van zijn vader voort en maakt er zijn voltijds beroep van.

In januari 1990 geeft Patrick Bouvy de definitieve naam aan het bedrijf: Funérailles Henri Bouvy & Fils (Uitvaartonderneming Henri Bouvy & Zonen)

De opvolging is thans verzekerd door de initiatiefnemer voor het enige funerarium op het grondgebied van Elsene. Tijdens zijn langdurig bestaan heeft het familiebedrijf Bouvy buitengewone ‘diensten’ geleverd, waarvan hierna enkele voorbeelden:

– In mei 1978 werden Franse legioensoldaten en Belgische para’s in Kolwezi gedropt om meer dan 3.000 Europese gijzelaars te bevrijden die door rebellen werden vastgehouden. Hoewel bij deze operatie weinig militaire slachtoffers vielen, verloren meer dan 170 burgers het leven. De firma Bouvy werd belast met het organiseren van de afscheidsceremonie van de gerepatrieerde Belgische lichamen op het Belgische grondgebied.

– In juli 1978 werd ons land door een nieuwe ramp in rouw gedompeld doordat een tankwagen met propyleen van de weg afreed en vuur vatte. Er volgde een gigantische explosie die 280 doden maakte. 36 Belgische lichamen werden door een C-130 van de luchtmacht gerepatrieerd. De firma Bouvy zorgde voor de bouw van de rouwkapel op de site van Melsbroek en voor de uitvaartplechtigheid.

– In maart 1987 zonk de Herald of Free Enterprise voor de haven van Zeebrugge. Er vielen 193 slachtoffers. De werkplaats van uitvaartonderneming Bouvy leverde in 3 dagen tijd de houten doodskisten en de interne zinken kist die moest dienen voor de begrafenis van de eerste slachtoffers die uit het wrak geborgen werden. Bij wijze van anekdote kunnen we vermelden dat de vrachtwagens van het Belgische leger die de kisten vervoerden er meer dan uur over deden om de kust te bereiken wegens de grote toeloop van ramptoeristen die zich ter plaatse begaven om het gezonken schip te gaan bekijken.

– In november 1994 vond de begrafenis plaats van Louis Henry, eerste schepen en schepen van burgerlijke stand van Elsene, die tijdens zijn 25-jarig mandaat 26.000 koppels in de echt heeft verbonden.

– In juli 1996 crashte een C-130 van het Belgisch leger in de luchthaven van Eindhoven in Nederland. De bemanning trad heldhaftig op om de passagiers te redden en liet daarbij zelf het leven. Uitvaartonderneming H. Bouvy & Zonen zorgde voor de begrafenis van vier van de bemanningsleden.

Nu al vele jaren lang is uitvaartonderneming H. Bouvy & Zonen gespecialiseerd in het repatriëren van lichamen naar het buitenland. Landen zoals Tunesië, Angola en Congo doen regelmatig een beroep op onze diensten om hun onderdanen naar hun geboorteland terug te brengen.